به گزارش ایرنا، کشتی های جنگی، ناوها و جنگنده های سه کشور یاد شده از روز یکشنبه – ۲۶ مهر – در حال برگزاری یک رزمایش شش روزه هستند که به نوعی تقویت روابط راهبردی نظامی آنها در برابر چین قلمداد شده است.
به گزارش جماران، این بخشی از رزمایش «مالابار» در خلیج بنگال میان سه کشور محسوب می شود که در برگیرنده همکاری های آنها در مقابله با مخاطرات دریایی و افزایش هماهنگی میان نیروهای دریایی آنها است.
آمریکا ناو «روزولت» با قدرت هسته ای خود را که حامل موشک های کروز است، به این رزمایش گسیل کرده است.
آمریکا اعلام کرده است که دارای روابط بسیار قوی نظامی، راهبردی و اقتصادی با هند و ژاپن است و این رزمایش آن را بار دیگر تقویت می کند.
نیروهای دریایی سه کشور هند، آمریکا و ژاپن پیشتر با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کرده بودند که در این رزمایش دریایی شش روزه تمرین های هماهنگی بین نیروها و جنگ ضد زیردریایی را انجام خواهند داد.
روزنامه گلوبال تایمز چین ارگان حزب حاکم این کشور اما در مطلبی هشدار داده است که این رزمایش نباید به اقدامی ضد چینی تبدیل شود.
این رسانه به ویژه به هند اشاره کرده و آورده است: مناسبات چین با هند در مسیر مطلوب و پایدار توسعه قرار گرفته است و حالا دهلی نو باید هوشیار باشد که در مسیر ضد چین حرکت نکند.
برگزاری این رزمایش در حالی صورت می گیرد که دهلی نو و پکن هم اکنون در حال برگزاری رزمایش مشترکی در جنوب غربی چین هستند.
چین سال هاست از تحرکات نظامی و مناسبات ارتش های آمریکا و هند نگران است و این رزمایش بر نگرانی های این کشور افزوده است.
این نخستین بار در هشت سال گذشته است که رزمایش دریایی «مالابار» با حضور هند، آمریکا و ژاپن در خلیج بنگال برگزار می شود.
«مالابار« یک رزمایش مشترک سالیانه بین هند و آمریکا محسوب می شود که نیروی دریایی استرالیا نیز در سال ۲۰۰۷ به آن پیوسته است.
ناظران می گویند که با توجه به رویارویی فزاینده نظامی چین و آمریکا در دریای جنوبی، شروع یک رزمایش سه جانبه در منطقه بنگال می تواند پیام های روشنی برای پکن داشته باشد.
چین به آمریکا هشدار داده است از اعزام ناوهای خود به جزایر تحت مالکیت این کشور در دریای جنوبی خودداری ورزد و سعی در آزمودن قدرت نظامی چین نداشته باشد.
کارشناسان نظامی و امنیتی می گویند که هر چند هدف از برگزاری این رزمایش تقویت امنیت اقیانوس هند، امداد رسانی و مقابله با دزدان دریایی عنوان شده ولی مهمترین هدف این کشورها مقابله با نفوذ روزافزون چین است.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.