جشن های ملی چین


 

 ژانویه/ فوریه
جشن سال نو چینی *پیشواز بهار چون جی *
این جشنواره در اولین روز از اولین ماه تقویم قمری برگزار میشود. خیلی از مردم یک هفته تعطیل هستند. باید دقت کنید: این مهمترین و طولانیترین تعطیلات چین است و شرایط حمل و نقل عادی نیست و هتل ها هم رزرو شده اند. اگر مجبور هستید که در این موقع از سال به چین بروید، خیلی زود باید هتل تان را رزرو کنید.

 جشنواره ی فانوس *یوانشیا جی*
این جشنواره جزو تعطیلات عمومی نیست، ولی بسیار رنگارنگ است. بچه ها فانوس های کاغذی می سازند یا میخرند و عصر در خیابان ها و کوچه ها فانوس به دست راه میروند. این جشنواره در پانزدهمین روز اولین ماه قمریِ چینی اتفاق میافتد.

 مارس

زادروز گوانیین
زادروز گوانیین، ایزدبانوی بخشش، زمانی است که مردم به معابد بودایی میروند، با توجه به مراسم بودایی که در این معابد بر پاست بد نیست شما هم به این معابد سری بزنید و از نزدیک مراسم را تماشا کنید.

 آوریل

روز جاروکشی آرامگاه
روزی برای ستایش از نیاکان فوت شده، زمانی که مردم به بازدید گورهای بستگان درگذشته شان می روند و آنها را تمیز می کنند. آنها اغلب گل هایی بر روی گور می گذارند و پولِ شخص درگذشته را می سوزانند. این جشنواره عموماً نزدیک به عید پاک، بیشتر سالها پنج آوریل(فروردین)، یا گاهی چهار آوریل برگزار می شود.

جشنواره ی آب پاشی
در ناحیه ی شیشوانگبانا برگزار میشود، این رویداد در اواسط آوریل یا اواخر فروردین (معمولاً سیزده تا پانزده آوریل) برگزار می شود. نیت این جشن، دور کردن کثیفی، غم و شیاطین از سال قدیمی و آوردن شادی به سال جدید است.

آوریل/مه
زادروز مازو
مازو، ایزدبانوی دریا، دوست همه ی ماهی گیران است. او را همچنین به نام تیانهو و نیانگنیانگ نیز می شناسند. تولد مازو به طور وسیعی در معابد تائویی در مناطق ساحلی تا ویتنام جشن گرفته می شود.زادروز مازو بیست و سومین روز از سومین ماه قمریِ چینی ِ سال است.

ژوئن
جشنواره ی قایق اژدها
این جشن، وقتی برای دیدن مسابقات قایق اژدها و خوردن زونگزی – پودینگ های برنجی چسبناک مثلثی شکلی هستند که در برگ بامبو پیچیده شده اند-  است. با وجود اینکه این جشنواره یادبود افسانه ی غمناککویوان، یک شاعر- سیاستمدار قرن سوم پیش از میلاد، که خودش را به رودخانه ی اسطوره ای میلو در هونان به منظور اعتراض رسمی ضد حکومت فاسد پرتاب کرد است، ولی یک روز تعطیلی شاد به حساب می آید. این تعطیلی در روز پنجم از ماه پنجم قمری چینی است.

آوگوست
ماه شبح
دینداران معتقدند که طی این زمان شبح ها از دوزخ به زمین آمده و این موقع زمانی خطرناک برای مسافرت کردن، شنا کردن، ازدواج یا خانه عوض کردن است. اگر کسی در این ماه بمیرد، از بدن او نگهداری می شود تا آیین خاکسپاری را به ماه بعد موکول کنند. حکومت چین ماه شبح را به عنوان یک مشت خرافات تقبیح می کند. ماه شبح در هفتمین ماه قمری، یا درواقع اولین پانزده روز (معمولاً اوایل آگوست) برگزار می شود.

سپتامبر
زادروز کنفوسیوس
تولد این اندیشمند بزرگ در ٢٨ سپتامبر برگزار میشود. این موقع زمان جالبی برای بازدید از کوفو در شاندونگ، زادگاه کنفوسیوس است. جشنی در معبد کنفوسیوس از چهار صبح برگزار میشود و معبدهای مشابه دیگر در اطراف چین، مراسم مشابهی را برگزار میکنند.

سپتامبر/ اکتبر
جشنواره میانه  پاییز
همچنین به عنوان جشنواره ماه شناخته شده است و زمان چشم دوختن به ماه و خوردن یوئه بینگ -کیک های ماه- خوشمزه است؛ همچنین روز سنتی تعطیلی برای عاشقان است. این جشنواره در پانزدهمین روز از هشتمین ماه قمری ِ چینی برگزار می شود.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.