یازدهم نوامبر، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر احتمال بررسی مساله دریای جنوب در حاشیه نشست اپک، گفت: اپک مهم ترین مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام است و محلی مناسب برای بررسی مسایل حساس نیست، همچنین، نباید زمینه را برای جوسازی مسایل حساس آماده کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: مورد بررسی قرار ندادن مسایل حساس، از جمله مسایل سیاسی و امنیتی در نشست اپک برای درازمدت از جمله موارد مورد تفاهم مشترک اعضای اپک است و نیز پیش شرط مهم برای وجود و توسعه اپک محسوب می شود.

وی افزود: با خبر شدیم که فیلیپین میزبان نشست، اعلام کرده است، در حاشیه نشست اپک مسایل حساس را مورد بررسی قرار نمی دهد. امیدواریم طرف ها به طور مشترک از ماهیت مجمع اقتصادی و تجاری اپک دفاع کرده و به توسعه اقتصادی و همکاری عملی منطقه کمک کنند و با ایجاد محیط مطلوب برای نشست، موفقیت آن را مورد تضمین قرار داده و به شکوفایی، توسعه و همکاری یاری رسانند.

براساس گزارش، دهم نوامبر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: با وجود آن که مساله دریای جنوب موضوع نشست رسمی رهبران اپک نیست، اما احتمال دارد که در حاشیه آن مورد بررسی قرا گیرد. آمریکا و هم پیمانان و شرکای خود در منطقه، این مساله را بررسی خواهند کرد.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.