معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل رئیس کل گمرک ایران می‌گوید: فاز سوم طرح جامع گمرکی با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است. همچنان که اکنون امور گمرکی ایران با برخی شرکای تجاری مانند ترکیه و چین الکترونیکی شده و با کشور روسیه نیز مدتی است که اجرایی شده است.
علی سعیدی – معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل رئیس کل گمرک ایران – در برنامه رونمایی از فاز سوم طرح جامع گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در فاز اول این طرح گمرک و رویه‌های گمرکی شامل این طرح شده و فعالیت‌های خود را به صورت الکترونیکی اجرا کردند. در فاز دوم گمرک ایران توانست به صورت الکترونیکی با سازمان‌های داخل کشور و ذینفعان ارتباط برقرار کنند و در فاز سوم که امروز درباره آن توضیحاتی ارائه می‌شود، امور گمرکی به صورت الکترونیکی تا کشورهای دیگر پیش خواهد رفت.
او توضیح داد: اگر اطلاعات را به صورت مستقیم از گمرک کشورهایی که با آنها تبادلات تجاری داریم بگیریم این اطلاعات به صورت اظهارات صادراتی به ما ارائه می‌شود که آن‌ها قابل اعتماد خواهد بود، چون از سازمان‌های حاکمیتی دریافت کرده‌ایم و می‌توانیم آن‌ها را اطلاعات وارداتی خود تلقی کنیم. گمرک ایران نیز می‌تواند متقابلا اطلاعات صادراتی را ارائه کرده و در این صورت اظهارنامه‌های ما برای کشورهای طرف تجاری ما به عنوان داده‌های وارداتی تلقی خواهد شد.
او ادامه داد: اکنون این سیستم با ۱۰ کشور شروع شده و به طور مشخص درباره فاز سوم باید بگویم که از یک سال قبل کلید زده شده و پروسه‌های آن در حال انجام است. برخی رویه‌ها باید با دقت مورد بررسی قرار گرفته و اجرا شود مثلا اینکه داده‌هایی که ما به آنها ارائه می‌دهیم باید استاندارد بوده و مشکل زبان باید حل شود.
او درباره کشورهایی که در اولویت قرار دارند، اظهار کرد: با کشورهایی مانند چین و ترکیه این مسیر را آغاز کرده‌ایم و هرگونه اطلاعات به صورت الکترونیک واگذاری می‌شود. اکنون نیز با کشور آذربایجان از دو ماه پیش کار نهایی شده و روسیه نیز جزو کشورهای هدف بود که اکنون مذاکرات برای پیشبرد امور در این جهت انجام شده است و از حدود دو هفته قبل ارتباط الکترونیکی گمرکی خود با روسیه را آغاز کردیم. گفتنی است که این ارتباط با افغانستان نیز تست شده و با ارمنستان نیز وارد مذاکره شده‌ایم.
او درباره بحث کریدور شمال به جنوب گفت: بحث کریدور در سال ۲۰۰۰ امضا شد و ارتباطات الکترونیکی گمرکی کمک خواهد کرد که کریدور به صورت راحت و امن ایجاد شود. در اجلاسی که چندی پیش برگزار شد، میان کشورهای مرتبط با این کریدور مباحثی صورت گرفت که مثلا بین هند و روسیه اختلاف‌نظرهایی به وجود آمد که با ورود جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاداتش در این زمینه توافق حاصل شد.
در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه امضا شد که به موجب آن قرار بر این بود که امور گمرکی بین دو کشور تسهیل شود. با این حال طرف روسی پس از مدتی مواردی خارج از تفاهم‌نامه را مطرح کرده مبنی بر اینکه شرکای ایرانی طرف حساب شرکای روسی خود را معرفی کنند که این موضوع با مخالفت شرکای ایرانی روبرو شده همچنان که آنها اظهار کرده بودند که چنین اقدامی منجر به افشای اطلاعات آنها خواهد شد.
او درباره کریدور سبز میان ایران و روسیه و نتایج آن نیز به ایسنا توضیح داد: مباحث مربوط به کریدور در دست پیگیری است و اکنون دو بخش تبادل الکترونیکی داده و شرکت‌های قابل معرفی شدن به خوبی پیش رفته است. در خصوص شرکای تجاری نیز باید بگویم که از نظر طرف روسی ۵۰ درصد شرکت‌های اعلام شده مشکلی ندارند و راهکارهای ارائه شده از سوی ایران نیز برای آنها قابل قبول است. فقط مواردی ابهام دارد که در مورد آن موارد نیز در حال بحث و گفت‌وگو هستیم تا ابهامات مطرح شده برطرف شود.
در این زمینه طرف روسی هم تمایل دارد ابهامات برطرف شود و تا حدی قابل درک است که مثلا مواردی معرفی می‌شوند که تخلفات گمرکی نداشته باشند یا مشکلی ایجاد نکرده باشند. در این زمینه طرف روسی تمایل دارد که پیشبرد امور با احتیاط پیش رود و با تعداد معدودی شروع کنیم.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.