به دنبال کاهش قیمت بین المللی نفت خام در ماه های گذشته، چین برای خرید نفت بیشتر هزینه های کم تر پرداخت کرده است. اما برخی تحلیلگران و کارشناسان اعلام کردند که پایین بودن قیمت نفت برنامه مقامات دولت چین برای بهبود محیط زیست را به چالش کشانده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو صدای آمریکا، دولت چین به کاهش تخلیه کربن تعهد داده است تا چهره بزرگترین کشور تخلیه کننده کربن جهان را تغییر دهد. مقامات چین اعلام کردند که عزم راسخ خود در این راستا را در مذاکرات بین المللی درباره مساله تغییرات اقلیمی که در پایان سال جاری میلادی در پاریس برپا می شود، اعلام خواهد کرد.

چین در سال های گذشته برای کاهش استفاده از نفت، تدابیری جدی اتخاذ کرده است که از می توان به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه های استفاده از گاز طبیعی، گسترش برق آبی و انرژی های هسته ای، خورشیدی و بادی اشاره کرد. اما یکی از انگیزه های دولت چین برای این اقدام، بالا بودن قیمت نفت و ضرورت بهبود و حفاظت از محیط زیست است. با این حال، با توجه به کاهش حدود ۲۰ دلار نفت خام در هر بشکه در ماه های گذشته، چین به بزرگترین کشور واردکننده نفت در جهان تبدیل شده است.

به گزارش رسیده، میزان واردات نفت چین در ماه های گذشته به مراتب افزایش یافته و ذخیره راهبردی نفت این کشور گسترش یافته است. در ماه گذشته، چین برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفته و به بزرگترین کشور وارد کننده نفت در جهان تبدیل شده است.

چندی پیش، نشست عالی انرژی اقیانوس آرام در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد. موضوع اصلی این نشست چالش های پیشروی کشورهای جهان در زمینه انرژی است. وو کان (Wu Kang) معاون رییس هیات مدیره موسسه مشاوره انرژی FGEدر این نشست در اشاره به مسایل موجود در زمینه انرژی چین عنوان کرد که سیاست ها و تدابیر دولت چین در زمان بالا بودن قیمت نفت تدوین کرد. اما در حال حاضر، سیاست کاهش مصرف نفت چندان اقتصادی نیست.

چن وی دون (Chen Weidong) اقتصاددان ارشد شرکت ملی نفت دریایی چین (CNOOC) بود نیز اظهار داشت: علایمی نشان می دهد که دولت در حال افزایش ذخیره نفت و گسترش واردات نفت خام است.

به گزارش رسیده، نفت در تشکیلات انرژی چین حدود ۱۹ درصد شامل شده و گاز طبیعی ۶ درصد است. ذغال سنگ از همه بیشتر بوده و ۶۴ درصد سهم را شامل می شود.

کارشناسان بر این باورند که نه تنها پایین بودن قیمت بین المللی نفت، بلکه ارزان بودن قیمت ذغال سنگ نیز مانع تلاش دولت چین برای استفاده بیشتر از گاز طبیعی شده است.

جو دادی (Zhou Dadi) کارشناس کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در این زمینه تأیید کرد که دولت چین به منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی، در زمینه کاهش مصرف ذغال سنگ و استفاده بیشتر از گاز طبیعتی با چالش های جدی مواجه شده است.

وی افزود که استفاده بیشتر از گاز طبیعی و گاهش مصرف ذغال سنگ که هزینه بیشتر برای مردم وجود دارد یک کار دشواری است. دولت چین هدفی مبنی بر جایگزین کردن ذغال سنگ با گاز طبیعی را تعیین کرده است. با این حال، تحلیلگران باور می کنند که ارزان بودن ذغال سنگ باعث مشکل بودن تحقق این هدف خواهد بود.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.