دولت چین هم اکنون، در حال تدوین سیزدهمین برنامه توسعه پنج ساله کشور است. شی جین پینگ رییس جمهوری چین چندی پیش در این باره اعلام کرد، چین به تعمیق اصلاحات در زمینه های مختلف ادامه داده و با اجرای سیزدهمین برنامه توسعه پنج ساله، فرصت های بیشتر برای توسعه جهان فراهم خواهد کرد.

رییس جمهوری چین تاکید کرد، تحقق اهداف تعیین شده چین در سیزدهمین برنامه توسعه پنج ساله کشور بدون همکاری کشورهای مختلف جهان مسیر نمی شود.

در این راستا، برخی رسانه های خارجی درباره موضوعات برنامه توسعه چین در پنج سال آینده و همچنین اهداف تعیین شده در آن گزارش هایی تهیه کرده اند.

به گزارش رسانه های روسیه، در این برنامه، بازتر شدن امور مالی و بانکی چین مطرح شده و محدودیت های ورود سرمایه گذاران خارجی در این زمینه به تدریج کاهش می یابد. کارشناسان اظهار کرده اند که اکنون برخی محدودیت ها برای ورود سرمایه گذاری خارجی به بازار مالی چین لغو شده است. اما در زمینه شرکت سرمایه خصوصی در آن، چین باید بازار خود را بازتر سازد.

رییس جمهوری چین چندی پیش اعلام کرد، چین در تدوین برنامه توسعه جدید، باید اهدافی مبنی بر دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی و درآمد شهروندان چینی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ و همچنین رشد سالانه بیش از ۶٫۵ درصدی اقتصاد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی را مورد تضمین قرار دهد.

این در حالیست که “شو شائو شی” (Xu Shaoshi) رییس کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در جمع خبرنگاران اعلام کرده است، تحقق رشد سریع و متوسط اقتصادی چین در پنج سال آینده میسر است.

وی در این باره افزود: اکنون صلح و توسعه، موضوع اصلی جهان است، محیط خارجی برای توسعه چین مطلوب است. علاوه بر این، چین در حال تلاش برای نوآوری فنی و توسعه صنایع جدید است. این، فرصت های بسیار برای رشد اقتصادی چین فراهم می آورد. همچنین چین از فضایی گسترده برای توسعه برخوردار بوده است. چین بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که در میان آن ها ۹۰۰ میلیون نیروی کار وجود دارد. اقتصاد چین از نیروی بالقوه بسیار برخوردار است و دولت به حفظ رشد سریع و متوسط اقتصادی در پنج سال آینده اطمینان دارد و در این زمینه از عزمی راسخ برخوردار است.

برخی کارشناسان خارجی بر این باورند که چین امیدوار است با اصلاحات اقتصادی و آزادسازی بازار، میزان رشد اقتصادی خود را حفظ کند. چین همچنین به گسترش درهای باز در امور مالی و بانکی و کاهش محدودیت برای سرمایه گذاری خارجی تعهد داده است. دولت چین همچنین قصد دارد با تکمیل سیستم خدماتی برای جلب سرمایه خارجی، صنعت خدماتی خود را بازتر کند و در زمینه های بانکی، بیمه، اوراق بهادار و غیره را برای خارجیان بازتر سازد.

کارشناسان بر این باورند که هدف از این اقدامات چین، گسترش روند بین المللی شدن یوان، واحد پول این کشور است. انتظار می رود صندوق بین المللی پول در آینده نزدیک، یوان را در سبد پول های این سازمان قرار دهد.

“لی که چیانگ” (Li keqiang) نخست وزیر چین نیز چندی پیش در نشستی اعلام کرد، در آینده، روش رشد اقتصادی چین تغییر کرده و ساختار آن بهبود می یابد.

وی افزود: چین باید با استفاده از فناوری شبکه اینترنتی، روند شهری شدن و مدرن سازی کشاورزی، تقاضای داخلی کشور را افزایش داده و به روند جدید صنعتی شدن یاری کند.

اکنون مقامات چین بر کارآفرینی و نوآوری توسط مردم، بسیار تاکید دارند، چرا که آن ها پی برده اند الگوی گذشته رشد اقتصادی با نیروی کار بسیار و سرمایه گذاری کلان، به تدریج به بن بست رسیده است.

به گزارش روزنامه فاینانس ژورنال چاپ انگلیس، چین نوآوری را در جایگاهی مهم در برنامه توسعه پنج ساله جدید خود قرار داده است. این کشور قصد دارد در توسعه فناوری پیشرفته، از جمله تولید موتور هواپیما و مخابرات کوانتومی از کشورهای غربی دنباله روی کند.

اکنون چین به دستاوردهای فراوان رسیده است. به نحوی که شرکت های قدرتمند بسیار در این کشور پا به عرصه گذاشته اند، از جمله، شرکت ZTE، بایدو (Baidu)، علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent). این شرکت ها از قدرت مندترین شرکت ها در زمینه نوآوری در جهان هستند.

موسسه مشاوره مک کینزی گزارش داد، در سال گذشته میلادی، چین حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای تحقیقات علمی و فنی اختصاص داد که از این نظر در مقام دوم جهان قرار دارد. همچنین چین از لحاظ تعداد به ثبت رساندن حق انحصاری، در مقام نخست در جهان قرار دارد. طوری که در سال ۲۰۱۳، چین ۸۲۵ هزار مورد حق انحصاری را به ثبت رساند. این در حالیست که آمریکا ۵۷۰ هزار مورد ثبت کرده است.

کریس دی انگلیس (Chris DeAngelis) یکی از مدیران شرکت خارجی در پکن در این باره عنوان کرد: چین در نهایت، در رقابت با کشورهای غربی به پیروزی خواهد رسید. چرا که اکنون من دانشجویان فارغ التحصیل شده و جوانان بسیاری را که در زمینه های فناوری جدید، از جمله تولید نرم افزار مطالعه دارند، مشاهده می کنم که از توانایی بزرگ نوآوری برخوردار هستند.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.