شی جین پینگ، رییس جمهور چین بیست و هشتم سپتامبر در گفت و گوی عمومی هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و بر ایجاد الگوی جدید روابط بین اللمللی با محوریت همکاری برد برد و ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک در جهان تاکید کرد.

شی جین پینگ در ابتدا تاریخچه سازمان ملل را مرور کرده و گفت: این سازمان پس از جنگ خونین ضد فاشیسم در هفت دهه گذشته ایجاد شد و سازمان فراگیر و معتبری است و اساس معادله بین المللی کنونی به شمار می رود.

رییس جمهور چین در ادامه اضافه کرد، سازمان ملل که در مقطع جدید تاریخی قرار گرفته، باید به فکر چگونگی پاسخ به دو پرسش عصر جدید یعنی صلح و توسعه، باشد. او با اشاره به وابستگی کشورها به یکدیگر در جهان امروز، تاکید کرد: ما باید بر اساس اصول منشور سازمان ملل، الگوی جدید روابط بین المللی با محوریت همکاری برد برد و جامعه ای با سرنوشت مشترک در جهان، ایجاد کنیم.

رییس جمهور چین ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد روابط همکاری برابر و همراه با تفاهم و پایبندی بر چندجانبه گرایی و همکاری برد برد و مذاکره برای حل اختلافات گفت: کشورهای بزرگ باید از درگیری و مقاومت با یکدیگر بپرهیزند و به احترام متقابل و همکاری بپردازند و همچنین باید روابط برابری بین کشورهای بزرگ و کوچک تر نیز ایجاد شود.

رییس جمهور چین در اشاره به زمینه امنیت گفت: باید از اندیشه های دوران جنگ سرد گذشت و در زمینه امنیت از نقش محوری سازمان ملل استفاده کرد و با توسعه اقتصادی و اجتماعی، چالش های امنیتی را از بین برد.

شی جین پینگ با اشاره به دورنمای توسعه جهان گفت: باید در این راستا هم از نقش بازار و هم نقش دولت استفاده کرد. او با اشاره به ضرورت توسعه مشترک گفت: باید با تلاش فرایند توسعه پس از ۲۰۱۵ را که در نشست سران سازمان ملل برای توسعه تعیین شده بود، عملی کنیم.

رییس جمهور چین همچنین بر گفتگو و احترام متقابل تمدن ها و توسعه سبز و حفاظت از محیط زیست، تاکید کرد.

شی جین پینگ اعلام کرد: چین به منظور پشتیبانی از کار سازمان ملل و همکاری های چندجانبه، بنیادی ۱۰ ساله با سرمایه ۱ میلیارد دلاری به نام بنیاد صلح و توسعه چین- سازمان ملل ایجاد می کند و واحد ۸۰۰۰ نفره صلح بانان را تشکیل می دهد. او همچنین اظهار کرد برای پشیتبانی از سپاه و عکس العمل سریع اتحادیه آفریقا، ۱۰۰ میلیون دلار در ۵ سال آینده در اختیار اتحادیه آفریقا، قرار می دهد.

شی جین پینگ پس از سخنرانی در میان صدای تشویق گرم حاضران، تریبون را ترک کرد.

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.