همکاری های علمی و فناوری ایران و چین گسترش می یابد

در دیدار محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با هائو پینگ رئیس کنفرانس عمومی یونسکو و معاون وزارت آموزش جمهوری خلق چین برگسترش همکاری های علمی بین دو کشور تاکید شد.به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت علوم، در این دیدار که روسای دانشگاه های شهید بهشتی ، اصفهان و نمایندگان روسای دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی نیز حضور داشتند ، نجفی ضمن اشاره به روابط ایران و چین در سال های بعد از انقلاب در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی اظهار امیدواری کرد که این سفر زمینه های همکاری با جمهوری خلق چین را به حوزه آموزش عالی نیز تعمیم دهد و عمق روابط را بیشتر کند .

سرپرست وزارت علوم در ادامه به آمار آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه آموزش عالی ، ایران در وضعیت خوبی قرار دارد و مسلما توسعه همکاری ها با چین به نفع هر دو کشور خواهد بود .
معاون وزارت آموزش چین نیز ضمن اظهار خوشحالی از سفر به ایران تمایل خود را به افزایش تعاملات علمی با ایران اعلام کرد و گفت: ما از طرف وزارت آموزش چین تمایل داریم همکاری های علمی خود را به پیش ببریم . امضای تفاهم نامه های تبادل استاد و دانشجو، ایجاد کرسی ایران شناسی در چین و چین شناسی در ایران از جمله راه کار های این همکاری هاست .
در این جلسه محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی از محروم شدن دنیا از علم تولید شده در ایران انتقاد کرد و اظهار داشت : در سال های گذشته دسترسی ما را به مقالات علمی محدود کردند و در دو سال اخیر از چاپ مقالات علمی ایران جلوگیری می کنند و به این ترتیب به نظر می رسد به گونه ای در حال محروم کردن دنیا از علم تولید شده در ایران هستند .
طالبی رئیس دانشگاه اصفهان هم آمادگی خود را برای همکاری با وزارت آموزش چین اعلام کرد .
رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: دو سال است که زبان چینی در دانشگاه علامه طباطبایی دایرشده و در دوره نخست ۳۰ دانشجو مشغول تحصیل در این رشته هستند .
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با رفع شدن مشکل استاد زبان چینی ، این رشته نیز مثل زبان های انگلیسی و فرانسه در دانشگاه علامه طباطبایی به خوبی ارائه شود .

(چهارشنبه ، ۷ آبان ۱۳۹۳)

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.